Voor puur plezier
Wat houdt het in
De KNGU, de bond waar als eerste de noodzaak om het leren laten bewegen van de jongste doelgroep naar buiten werd gebracht, via het Nijntje beweegdiploma, omschrijft het als volgt. “Nijntje beweegdiploma is een serie beweeglessen waarin je kind wekelijks speelplezier heeft en tegelijkertijd alle essentiële basisvormen van bewegen leert”. Kortom, het is een combinatie van plezier met een flinke dosis gezonde ontwikkeling.
Ofwel er komen tijdens de lessen veel grondmotorische vaardigheden naar voren om te ontwikkelen zoals lopen, kruipen, rollen, springen, zwaaien en nog veel meer. Maar ook de “kleinere” dingen zoals fijne motoriek, leren tellen en kleuren herkennen komen terug in de lessen.
Bij een Peuter les zijn de ouders, opa/oma, voogd of iemand anders van het deelnemende kind aanwezig. Dit omdat het een leeftijdsgroep is die in je eentje niet vol te houden is qua begeleiding als er 12 kinderen per groep meedoen maar ook omdat het nog een doelgroep is die niet snel zonder papa/mama of wie dan ook die dichtbij staat iets zal gaan proberen.
Alle grondmotorische vaardigheden die aan bod komen zijn van belang bij de ontwikkeling van het kind. Als ze een keer vallen weten ze bijvoorbeeld beter hoe ze zich op moeten vangen en zullen ze zich minder snel ernstig blesseren. Hoe jonger je begint met het aanleren van bewegingen en houdingen hoe beter het kind deze zal onthouden naarmate het ouder word en weet wat er ook alweer allemaal met het lichaam gedaan kan worden.
Leeftijd
De kinderen die vaak bij mij meedoen aan de Peuter lessen zijn de kinderen die goed kunnen lopen tot dat ze naar de basisschool gaan, vaak zijn dit de kinderen van 1,5 jaar tot 4 jaar oud. Maar ook de jongere broertjes en zusjes mogen altijd mee naar een les. Hierdoor ontwikkelen ze zich al door soms mee te doen met de les, ook al zijn ze misschien nog te jong om daadwerkelijk deel te mogen nemen. De leeftijdscategorie ligt ook weer niet zo vast dat als een kind nog jonger is dan 1,5 dat hij of zij niet mee mag doen. Het is ook aan ouders om te bekijken hoe de kinderen zijn in de ontwikkeling en of ze denken dat ze mee kunnen doen.
Hoe ziet een les eruit
Een les duurt 45 minuten. Tijdens een les wordt begonnen met een liedje zodat alle kinderen met begeleider in een cirkel komen zitten en zodat iedereen kan zien wie aanwezig is. Daarna komt een klein startspelletje, zoals bijvoorbeeld staartje pakken of twister. Na het beginspelletje mogen de kinderen de zaal in. In de zaal staat een soort parcours met oefeningen die ze op hun eigen tempo uitvoeren, wel moeten ze alle oefeningen doen, elke les, omdat er anders niet voldaan wordt aan alle thema’s voor een diploma. Ondanks dat het een doelgroep is van jonge leeftijd wil dat niet zeggen dat alles geheel vrijblijvend is.
Aan het eind van de les komen ze eerst ook weer in de kring zitten en gaat er geëindigd worden met een dansje. De kinderen geven krijgen high five en de les zit er nu echt op.
Naast de grondmotorische vaardigheden/thema’s komt tijdens een les naar voren hoe ze moeten luisteren, hoe snel te reageren op opdrachten, kleuren herkennen en al rustig aan leren tellen. Daarnaast wordt aandacht besteed aan de fijne motoriek. Dit is belangrijk om de handcoördinatie te vergroten.
ijntje gaan over het algemeen altijd door, ook als er vakantie is of al er een feestdag is.
Start en vakantie
De lessen gaan altijd beginnen wanneer ook weer de scholen van start gaan. Dat is dus vanaf augustus/september en dan door tot juni of zelfs juli.
Bijna altijd gaan de peuterlessen ondanks een vakantie of feestdag door. Juist met een feestdag komt er een themales. Dan wordt de zaal leuk aangekleed, komen er passende liedjes bij het thema en mogen de kinderen zelfs verkleed komen in het thema, als ze dit willen natuurlijk.