Tempo motorische ontwikkeling

Op de social media van BallSports (Instagram en Facebook) had ik een post over het tempo van de motorische ontwikkeling van kinderen met de verschillen daarbij. Nu is daar zoveel over te vertellen dat niet op social media past maar ook niet echt hoort. Dus besloot ik in deze blog meer uit te gaan wijden hierover.
De voornaamste focus van deze blog is te laten zien dat er wel degelijk verschillen zijn maar dat die verschillen helemaal niet erg zijn!
In de post op social media zeg ik al dat iedereen het logisch vind dat er verschillen zijn tussen elk kind maar ook dat mensen het soms niet zo logisch vinden dat niet elk kind dezelfde fases doorloopt. Ieder kind is natuurlijk anders, dat weet iedereen. Maar toch verwacht men vaak dat kinderen die dezelfde leeftijd hebben ook in dezelfde fases moeten zitten. Niets is minder waar.
Ja er is wel een ontwikkelingslijn die vaak naast een kind gehouden wordt om te kijken hoe de ontwikkeling gaat. Dat is voornamelijk om voor elk kind, los, bij te houden hoe de fases lopen. Bij die lijn is er ook wel iets wat ze noemen een normale lijn noemen en een afwijkende.
De normale lijn is er eentje waarbij veel variatie in de ontwikkeling zit, veel complexiteit en ook een steeds meer toenemend aanpassingsvermogen. Bij de afwijkende lijn ontbreekt alleen de variatie. Maar vanuit de wetenschap is er geen vaste onderbouwing te vinden hoe de mijlpalen moeten lopen bij de verschillende leeftijden.
De verschillen
Wel zit er twee dingen een verschil. De eerste is het verschil in ontwikkelen van de grove motoriek en de fijne motoriek. De fijne motoriek is lastiger, specifieker en komt daarom later op gang dan de grove motoriek. Maar er zit ook een groot verschil in de ontwikkeling tussen jongens en meisjes. Dat is dan ook eigenlijk het enige waar echt een significant verschil in te vinden is in de ontwikkeling en dan niet alleen de motorische ontwikkeling. Welke verschillen er zijn tussen jongens en meiden zal ik even op een rijtje zetten.
Allereerst zal ik even de taalontwikkeling benoemen. Daarin gaan meisjes namelijk sneller dan jongens. De jongens kunnen hier vaak wel een jaar tot anderhalf jaar op achterlopen. Maar dat wil niet zeggen dat ze zichzelf dan niet kunnen uitdrukken. De meisjes zullen dat al snel met woordjes doen terwijl de jongens dit alleen nog maar met gebaren doen.
Doordat de meisjes dit al snel met woordjes kunnen en de jongens vooral nog druk zijn met al het andere denk je vaak snel dat de jongens hierin achterlopen. Niets is dus minder waar! Meisjes zijn over het algemeen gewoon een stuk rustiger dan jongens. Dit komt vast bekent voor. Jongens zijn druk, willen vooral veel bewegen en lawaai maken terwijl meisjes rustig met een spelletje bezig kunnen zijn en zich iets meer kunnen focussen.
Op school denkt men dan vaak dat de jongens ADHD zullen hebben of dat hij alleen maar irritant is. Best een uitdaging voor de meester/juf, dat verschil tussen de jongens en meisjes. Jongens moeten alleen op een andere manier uitgedaagd worden dan de meisjes. Ze zullen fysiek meer bezig moeten zijn om ze tot rust te laten komen en je zal ze al helemaal niet straf moeten geven voor het feit dat ze, zeker in hun ogen, niets fout doen.
Dat meer bewegen wat jongens doen ten opzichte van meisjes daarin is vaak ook te zien dat jongens wat meer onbezonnen te keer kunnen gaan. Meisjes zullen vaak iets langer nadenken voordat ze een actie uit zullen voeren terwijl de jongens gewoon gaan. Er zijn ook zeker wel meisjes die net zo onbezonnen kunnen zijn als jongens en jongens die iets langer nadenken, alleen is het over het algemeen wel te merken in een les dat jongens meteen bezig gaan en de meisjes afwachten.
Daarin zit ook het verschil met de motorische ontwikkeling. Bijvoorbeeld het leren lopen. Een meisje loopt vaak wel eerder dan een jongen. Meiden lopen vaak rond hun 1e verjaardag al, de jongens wachten er altijd nog even mee. Niets om je zorgen over te maken. Pas als je kind, of het nou een jongen of meisje is, voorbij de anderhalf jaar is en nog niet bezig is met lopen is het aan te raden om even langs te gaan bij het consultatiebureau of de huisarts.
Om een handeling automatisch laten gebeuren bij je kind heeft het ongeveer 200 herhalingen nodig. Wat inhoud dat je vaardigheden dus eindeloos met je kind moet oefen maar wel op het tempo van je eigen kind. Niet omdat een ander kind het ook kan of omdat men verwacht dat jouw kind het al zou moeten kunnen.
Eigen tempo
Ieder kind doorloopt dus op eigen tempo alle ontwikkelingen die horen bij de groei. Er is geen goed of fout maar je zal wel altijd de ontwikkeling goed in de gaten moeten houden om eventuele problemen vroeg te analyseren. Maar ieder kind MOET op eigen tempo kunnen groeien en ontwikkelen. Alleen op die manier zal de ontwikkeling die doorgemaakt wordt positief ondervonden worden door het kind!